témavezető: Számel László
helyszín (magyar oldal): Villamos Energetika Tanszék helyszín rövidítés: VET
A kutatási téma leírása:
A kapcsoltreluktancia-motoros (SRM) hajtások rendkívül olcsón állíthatók elő (a legegyszerűbb villamos motort jelentik) és kiemelkedő a hatásfokuk. A felhasználó igényeinek megfelelő tulajdonságok azonban csak a legmodernebb számítástechnikai és teljesítményelektronikai eszközökkel valamint az irányításelmélet legújabb vívmányainak alkalmazásával érhetők el.
Az SRM hajtások elterjedésében jelenleg az jelenti a legnagyobb akadályt, hogy a szokásos egyszerű vezérléssel jelentős áramlengés valamint jelentős nyomatéklüktetés lép fel. Ez nemcsak a jó minőségű (gyors, túllendülésmentes) fordulatszámszabályozás megvalósítását nehezíti meg, hanem erős zajt is okoz. Mindezeket a problémákat csak a hajtás üzemállapotától, vagyis fordulatszámától és nyomatékától függő vezérléssel lehet kiküszöbölni.
Az SRM hajtás nemlineáris változó paraméterű rendszer, amelynek irányításához a szokásos PI jellegű szabályozások helyett optimális, adaptív módszereket célszerű felhasználni.
A kutatási munka célja az irodalom áttekintése után a lehetséges megoldások elemzése és értékelése, szimulációs kísérletek végzése saját ötletek szerinti megoldásokkal.
A kutatási munkának a Villamos Energetika Tanszéken művelhető konkrét alkalmazási területei:
- a laboratóriumi SRM hajtások zajterhelésének csökkentése,
- a laboratóriumi SRM hajtások hatásfokának növelése,
- más, változó paraméterű hajtásrendszerek adaptív irányítása.
A témához kapcsolódó tanszéki együttműködések: HTW Dresden (Németország), RWTH Aachen (Németország).
előírt nyelvtudás: Angol felvehető hallgatók száma: 1