témavezető: Lovas László
helyszín (magyar oldal): Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék helyszín rövidítés: JSZT
A kutatási téma leírása:
Előzmények:
Napjainkban az automatizált kézi kapcsolású sebességváltók (AMT) egyre népszerűbbek lesz Európában. A sebességváltás során a kapcsolást szinkron szerkezet végzi, amelynek egyik fő része egy körmös tengelykapcsoló. A körmös kapcsoló kapcsolhatósága a sebességváltó és az aktuáló rendszer számos tulajdonságától függ. A téma megértéséhez három fő részrendszer alapos vizsgálata szükséges, amelyek az alábbiak: a sebességváltó forgó elemei, a fokozat kapcsoló aktuátor rendszer, és az erőátviteli rendszer a sebességváltótól a kerekekig.
A fokozatkapcsolás kutatása 10 évvel ezelőtt indult a tanszéken. PhD értekezések és MSc diplomatervek készültek szinkronszerkezet viselkedése és körmös kapcsoló kapcsolhatósága a témában.
A kutatás célja:
Körmös kapcsoló kapcsolhatóságának vizsgálata nagy fordulatszám különbség esetén. Kapcsolat találása a köröm élek kopása és a kapcsolhatóság között. Az élkopás mechanizmusának megértése. Aktuátor beállítások találása a kopás minimalizálásához.
Elvégzendő munka:
Irodalom kutatás: 1 év
Numerikus modell készítése: 1 év
Mérőberendezés kialakítása: 0,5 év
Mérések végzése, eredmények kiértékelése: 1 év
Értekezés megírása: 0,5 év
Várható tudományos eredmények:
Élkopás új modellje. Túlzott kopás elkerülését lehetővé tevő, vagy kopást figyelembe vevő aktuálási paraméterek a tervezett élettartamra.
előírt nyelvtudás: angol ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német vagy francia további elvárások: - 3D CAD tervezőrendszerek ismerete
- végeselemes módszerek elméleti ismerete
- végeselemes szoftverek ismerete
- német vagy francia nyelv ismerete előny