a./ Előzmények: A modell alapú irányítástervezés eredményessége jelentős mértékben függ a kiinduló modell jóságától. Az irányítási feladattal kapcsolatos modell komponenseit minél nagyobb pontossággal kell meghatározni, míg az egyéb komponensek pontossága nem kritikus. A modellalkotás nehézségét az okozza, hogy a valós rendszer és a szükségszerűen alkalmazott elhanyagolások miatt idealizált modell között mindig eltérés mutatkozik, továbbá a valós modell komponensei az üzemi körülmények között gyakran módosulnak.
b./ A kutatás célja: A feladat olyan modell, illetve modellhalmaz kidolgozása, amelyik a valós rendszertől való eltérést minősíti és az irányítási feladat megoldásához megfelelő pontosságot garantál.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti számítások, méretezések, értekezés készítése): A modellalkotás során a járműdinamikai rendszer mozgásegyenleteiből illetve mért jeleiből kell kiindulni. A módszertan alapja a mechanikával, a gépjárművek dinamikájával és az irányításelmélettel kapcsolatos egyetemi tanulmányok. A téma kidolgozásához szükséges rendszer identifikációs ismereteket a Ph.D. képzés első időszakában kell elsajátítani.
d./ A szükséges berendezések (meglévő és beszerzendő bontásban): -
e./ Várható tudományos eredmények: Irányítási célú modellalkotás módszertanának kutatása.
A téma kapcsán megoldandó feladatok az alábbiak:
• irányítási célú modell megkonstruálása járműdinamikai feladatra,
• modell komponenseinek pontosítása mért jelek alapján,
• komponensek bizonytalanságának becslése,
• modellezési eljárás tesztelése szimulációs környezetben és laboratóriumi körülmények között (közúti autómodell, repülőgép modell, anyagmozgató gép modell),