a. Előzmények. A közlekedésfejlesztési döntések meghozatalában egyre inkább előtérbe kerül a különböző érintett csoportok (stakeholder-ek) aspektusainak vizsgálata és olyan konszenzus kialakítása, amely – lehetőség szerint – figyelembe veszi a különböző csoportérdekeket és véleményeket. A többszempontú döntéstámogatás (MCDM) széles nemzetközi szakirodalma több lehetséges módszert, illetve azok kombinációit fejlesztette ki, azonban jelenleg még nemzetközi szinten is kevés publikáció foglalkozik ezek közlekedési döntésekben való alkalmazásával és szintén kevés példát láthatunk ilyen irányú esettanulmányokra.
b. A kutatás célja. Egy olyan MCDM módszertan és modell felállítása, amely mind teoretikus, mind gyakorlati módon alkalmazható az (elsősorban) közösségi közlekedés legfontosabb érintett csoportjaira; az utasok, a közlekedési vállalat és a fenntartó (állam, önkormányzat) döntéshozóira.
c. Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye.
1. Irodalomkutatás. Az eddigi nemzetközi és hazai tudományos eredmények összefoglaló áttekintése, teoretikus és gyakorlati hiátusok azonosítása – 1 év.
2. A többkritériumos módszertan elvi kidolgozása, a konszenzuális modell (érzékenységvizsgálattal és konzisztencia-vizsgálattal) felállítása – 1,5 év. 3. A kidolgozott új döntéstámogatási rendszer verifikálása, megvalósítási feltételrendszerének elemzése – 1 év.
előírt nyelvtudás: angol ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német felvehető hallgatók száma: 2