Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szirmay-Kalos László
Procedurális modellek létrehozása, szimulációja és megjelenítése virtuális világokban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Szirmay-Kalos László
helyszín (magyar oldal): Irányítástechnika és Informatika Tanszék
helyszín rövidítés: IIT


A kutatási téma leírása:

Virtuális valóságrendszerek a számítógép memóriájában számokkal reprezentált modellt szimulálják, a modell elemeit egymással és a felhasználó avatárjával interakcióra kényszerítik, és végül megjelenítik. A modell felépítésének hagyományos módja az interaktív modellezőrendszerek alkalmazása. Ezek azonban tekintélyes emberi munkát igényelnek, ami korlátot szab a modell méretére. Felső korlát nélkül hozhatunk létre virtuális világmodelleket úgy, ha nem manuálisan definiáljuk az egyes szereplőket, hanem csupán a létrehozás szabályait írjuk le, majd algoritmussal építjük fel a szimulációban és a megjelenítésben alkalmazott világot. Arra is lehetőség van, hogy akár végtelen térben mozogjuk, és a modellnek mindig csak azt a részét hozzuk létre ténylegesen, ami az avatárunknak a környezetéhez tartozik.
A procedurális modellalkotás fizikai, geológiai, biológiai stb. modellek szimulációjával történhet, pl. felhők, terepek, fák, erdők létrehozása, sőt szubjektív szociológiai elvek is felhasználhatók, pl. városok és települések kialakításánál, vagy csapatmozgás szimulációjánál. Ezek a szabályok általában nem kézenfekvők, az egyedi definíciójukon kívül mesterséges intelligencia módszerekre, azaz tanulásra is szükség van (pl. kézi rajz vagy írás). A cél olyan matematikai gépek definiálása, amelyek paraméterei mintákból tanulhatók, és amelyek alkalmasak egy virtuális világ szimulációjára és megjelenítésére.
A doktori munka során a procedurális modellezés témakörét kell feldolgozni, és egy korlátozott területre (pl. települések, földfelszín) modelleket, tanulási eljárásokat, szimulációs módszereket létrehozni. Fontos szempont, hogy ezek az algoritmusok a masszívan párhuzamos architektúrájú GPU-n futnak, így annak a korlátait is figyelembe kell venni.

további elvárások: 
számítógépes grafika alapos ismerete, matematikai készség, GPU programozás

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2017-06-26

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )