témavezető: Tettamanti Tamás
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
A téma részletesebb leírása:
a) Előzmények:
A városi közúti közlekedés modellezése és irányítása sok évtizedes kutatásra tekint vissza. Ám az elmúlt évtizedek rohamos információtechnológiai fejlődésének következtében e téma újra időszerűvé. A „big data” néven illetett adatok a közlekedéssel kapcsolatosan is releváns információhalmazt képviselnek. Az adatok megfelelő felhasználása pedig újabb távlatokat nyit meg a közlekedés magasabb szintű modellezésében.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja a városi közúti közlekedés többszintű modellezése, ill. az elkészített többszintű modellen alapuló, korszerű, adaptív irányítási technikák fejlesztése. A vegyes szenzortechnológiákból származó információkból felépített forgalmi modellek megfelelő fúziójával jobb és hatékonyabb közlekedési rendszerek és szolgáltatások alakíthatók ki – szemben az egyedi mérési technológián és modellezésen alapuló megközelítéssel.
A többszintű modellezéshez szükséges a korszerű mérési és becslési módszertanok kutatása és alkalmazása (pl. Kalman Filter, data fusion, pattern recognition módszerek), forgalommodellező szoftverek használata.
A többszintű modell elkészítése után, többszintű forgalomszabályozási stratégiák elkészítése a feladat városi hálózatban: az egyedi jármű optimális irányításától kezdve a V2I/V2V technológián alapuló „konvoj” járműirányításon át a jelzőlámpák és egyedi járművek összességének optimális szabályozásáig. Emellett a probléma kiterjesztéseképpen a városi hálózatba torkolló gyorsforgalmi utak irányításba való bevonása is egy megvalósítási cél.
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás, előtanulmányok.
• Forgalommodellezési elméletek tanulmányozása.
• Városi közúti közlekedési hálózat forgalommodellezése, szimulációja.
• Forgalom mérési és becslési technológiák megismerése, alkalmazása.
• Városi közúti közlekedés többszintű komplex modellezésének és
irányításának megalapozása.
• Többszintű városi forgalomirányítási stratégiák kidolgozása.
• Összehangolt városi és autópálya forgalomirányítási stratégia
kidolgozása.
• A kidolgozott modellek, becslési és irányítási algoritmusok analízise,
tesztelése és validációja valós, ill. forgalomszimulátor adatok alapján.
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• közúti forgalomirányító berendezések,
• PC,
• MATLAB, VISSIM, VISUM szoftver licencek
e) Várható tudományos eredmények:
• két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban
• három nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
• Luspay T., Tettamanti T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti járműforgalom modellezése és irányítása, ISBN 978-963-279-665-9, Typotex Kiadó Budapest, 2011
• T. Tettamanti, I. Varga, B. Kulcsár, T. Péni, and T. Luspay. Robust control for urban road traffic networks. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 15(1), pp. 385-398 doi: 10.1109/TITS.2013.2281666, 2014
• A. Csikós, T. Tettamanti, I. Varga: Nonlinear gating control for urban road traffic network using the network fundamental diagram, Journal of Advanced Transportation, 2014
előírt nyelvtudás: angol (min. középfok) további elvárások: megfelelő irányítástechnikai és informatikai alapismeretek
felvehető hallgatók száma: 1
Jelentkezési határidő: 2017-05-03
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).