Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Égert János
Belsőégésű motorok tömegcsökkentése

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Széchenyi István Egyetem
közlekedés- és járműtudományok
Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola

témavezető: Égert János
helyszín (magyar oldal): Széchenyi István Egyetem
helyszín rövidítés: SZE


A kutatási téma leírása:

A kutatási téma leírása:
Belsőégésű motorok működése több rugalmas szerkezeti elem (főtengely, hajtórúd, csap-ágyak, forgattyúház, dugattyú, henger) együttműködésével, egymásra hatásával valósul meg. Ezeknél a szerkezeti elemeknél a tömegcsökkentés végeselemes szilárdságtani analí-zissel végezhető el. A könnyített szerkezeti elemek azonban a dinamikai, rezgési és anyagki-fáradási jelenségek szempontjából érzékenyebbek. Ezért a belsőégésű motor, mint rendszer vizsgálata mérnöki, mechanikai szempontból csatolt feladatnak, szilárdságtani, dinamikai, rezgéstani, kifáradási feladatok együttesének tekinthető. A rendszer működésének a valósá-got jól megközelítő leírása úgy végezhető el, ha minél több szerkezeti elemet, illetve folya-matot együtt vizsgálunk. Ilyen bonyolultságú modellek kezelésére, illetve közelítő megoldások előállítására numerikus számítógépes módszerek és szimulációs eljárások alkalmazása ad lehetőséget.
A kutatási feladat egy egyhengeres belsőégésű motor minél több alkatrészét tartalmazó olyan rugalmas több-test mechanikai modell, vagy mechanikai modellek megalkotása, ame-lyek több mechanikai folyamat (szilárdságtani, dinamikai, rezgéstani és kifáradási) együttes, csatolt kezelésére alkalmas. A kutatás során a hagyományos és modern redukálási módsze-reket is felhasználva, fel kell építeni egy belsőégésű motor főbb komponenseinek (hajtórúd, főtengely, forgattyúház) kapcsolt rugalmas mechanikai modelljét, majd rugalmas több-test szimuláció segítségével meghatározni a motornak, mint forgattyús mechanizmusnak a való-sághoz közeli mechanikai viselkedését. A megoldásnál tovább kell fejleszteni az eddig hasz-nált numerikus eljárásokat. A motor tömegcsökkentési feladatának megoldása a fenti csatolt feladatok megoldásainak „optimuma”.

Kutatási célok:
- Dinamikus szabadságfok csökkentési eljárások tesztelése, összehasonlítása és al-kalmazása rugalmas többtest-rendszerekre.
- Belsőégésű motor rugalmas többtest-problémaként történő modellezése és végeselemes analízise.
- A módszer hatékonyságának igazolása egy megadott belsőégésű motor részletes analízisével és tömegcsökkentési feladatának megoldásával.


Egyéb (követelmények, elvárások)
Végeselemes programrendszerek és gépészeti tervező (CAD) rendszerek ismerete, , leg-alább MSc szintű rugalmasságtani és dinamikai ismeretek, az angol nyelv ismerete, progra-mozási nyelv ismerete.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2016-12-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )