Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Péter Tóth
A téri képességek egyéni különbségei és fejlesztésének módszerei

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
psychology
Doctoral School of Psychology (Cognitive Science)

Thesis supervisor: Péter Tóth
Location of studies (in Hungarian): BME Kognitív Tudományi Tanszék
Abbreviation of location of studies: BME


Description of the research topic:

A térbeli képességekkel kapcsolatos azon kutatások, amelyek az egyéni különbségekre fókuszálnak azt vizsgálják, hogy miként reprezentáljuk és dolgozzuk fel a téri információkat kognitív feladatok végrehajtása során. A kutatás célkitűzése a téma közel 100 éves múltra visszatekintő szakirodalmának szintetizálása, illetve olyan megbízható mérőeszközök kiválasztása, amelyek alkalmasak a térbeli képesség komponenseinek vizsgálatára, valamint a feldolgozási sebességgel és stratégiákkal való kapcsolataikra. A kutatás kiemelt feladata mérnökhallgatók térbeli képessége fejlettségének vizsgálata, a fejlesztés hatékony módszereinek feltárása, különös tekintettel az internet alapú eszközökre.

He, C., Boone, A.P. & Hegarty, M. (2023). Measuring configural spatial knowledge: Individual differences in correlations between pointing and shortcutting. Psychonomic Bulletin & Review, online first.
Boone, A. P., Maghen, B., & Hegarty, M. (2019). Instructions matter: Individual diferences in navigation strategy and ability. Memory & Cognition, 47(7), 1401–1414.
Gómez-Tone, H. C., Martin-Gutierrez, J. Anci, L. V. & Mora Luis, C. E. (2020). International Comparative Pilot Study of Spatial Skill Development in Engineering Students through Autonomous Augmented Reality-Based Training. Symmetry 2020, 12(9), 1401
Ishikawa, T., & Montello, D. R. (2006). Spatial knowledge acquisition from direct experience in the environment: Individual diferences in the development of metric knowledge and the integration of separately learned places. Cognitive Psychology, 52(2), 93–129.
Shah, P. & Miyake, A. (2005). The Cambridge handbook of visuospatial thinking. Cambridge University Press, Cambridge

Required language skills: angol
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2024-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )