Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Pál Dunai
Emberi tényező a repülésben és szerepének vizsgálati lehetősége korszerű orvos diagnosztikai eszközök alkalmazásával a repülésbiztonság irányítási rendszerének kialakítás

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: National University of Public Service, Budapest
military engineering
Doctoral School of Military Engineering

Thesis supervisor: Pál Dunai
Location of studies (in Hungarian): KMDI
Abbreviation of location of studies: KMDI


Description of the research topic:

A tudományos probléma megfogalmazása:
A kutatás magába foglalja adatgyűjtést és elemzést, új mérési és vizsgálati protokollok kidolgozását és tesztelését, a gyakorlati alkalmazás eredményeinek összesítését és mindennapokban zajló alkalmazás lehetőségeinek módszertanának kialakítását. Az eredmények alapján összeállított vizsgálati módszerekkel egzaktabban tesztelhető a repülésben résztvevők teljesítménye, növekedne a lehetséges beválás prediktív validitása. Teljes körűen lehet diagnosztizálni a várható egyéni teljesítmény sajátosságait az egyének stressz reakcióinak sajátosságai és a rezilianciával kapcsolatos folyamatokat. A vizsgálat tárgyát a pilótanélküli légijárművek operátorainak tevékenysége is képezheti.
A repülés humán tényezőinek vizsgálata több tudományterület eredményeinek integrált alkalmazásán keresztül valósulhat meg. A kutatás célkitűzése a közszolgálati feladatok (katasztrófavédelem, rendvédelem, honvédelem) és az egyéb szakterületeken (ipar, mezőgazdaság, közlekedés) dolgozó repüléssel foglalkozó szakemberek (pilóták és repülésirányítók) kiválasztási, képzési és egészségvédelmi, regenerációs és rekreációs rendszereinek vizsgálata és a fejlesztés lehetséges módjainak kidolgozása és tesztelése. A kidolgozandó rendszer magában foglalja a területeken tevékenykedő szakemberek szakmai felkészítését, a közreműködőként részt vevők folyamatos képzését is. A hosszú távú cél a kidolgozott vizsgálati metodika segítségével a hazai repülő szakember állomány vizsgálatának és a szaktanácsadásnak a tényleges beindítása, és annak folyamatos fenntartása.
Kutatási célkitűzések:
 A humán faktor repülésben elfoglalt helyének mindenoldalú, teljes körű elemzése. Új, a jelenleginél eredményesebb szabályozás elméletének, módszertanának, a lehetséges műszaki háttértámogatás eszközrendszerének és alkalmazási technológiáinak kidolgozása és eljárások kutatása az alkalmazással hatékonyságának növelése érdekében.
 A kidolgozott vizsgálati protokollok, eljárások alkalmazási lehetőségeinek és területeinek virtuális és reális környezetben történő vizsgálatával szignifikánsan igazolni a kutatási eredmények helytállóságát. Ezáltal hozzájárulni kiemelten a repülés hazai rendszerének fejlesztéséhez, új hatékony eljárások kidolgozásával és javaslatával, valamint ezek alkalmazásához kapcsolódó műszaki háttér kialakításával hozzájárulni a légiközlekedés biztonságának és hatékonysági szintjének növeléséhez.
Tervezett, illetve várható új tudományos eredmények:
 Javaslatok megfogalmazása a meglévő alkalmazási eljárások és vizsgálati módszerek korszerűsítésére;
 a kutatott terület eredményeinek felhasználásával új szervezési- és eljárásrendek kidolgozása, korszerű műszaki-technikai megoldások kifejlesztése, adaptálása;
 korábban megoldatlan kérdések megválaszolása, a kihasználatlan képességek beépítése az alkalmazás, illetve a működés folyamataiba;
 a résztvevő kutatók (szakemberek) kompetenciájának növelése a vizsgálat szakterületen.

Number of students who can be accepted: 2

Deadline for application: 2021-06-30

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )