Atipikus nyelvfejlődés és mentalizáció, pszicholingvisztika és nyelvelsajátítás, verbalitás és mentalizáció kapcsolata a pragmatikai képességek kibontakozásában
Thesis supervisor: Zsuzsanna Schnell
Location of studies (in Hungarian): PTE BTK Pszichológia Intézet Abbreviation of location of studies: PTEDI
Description of the research topic:
A nyelvelsajátítás kései fázisa a diskurzus szintű intuitív, kontextuális jelentéseket is integráló jelentéskonstrukció produktív használatának képessége és kibontakozása. Ennek vizsgálata nagyban függ a kognitív, mentalizációt érintő képességektől, mivel a non-kompozicionális szerkezetek esetében a jelentéskonstrukció egy holisztikus, szándékolt jelentést kikövetkeztető folyamaton alapul. Ebben kulcsfontosságú a szándéktulajdonítás képessége, mivel ez adja az alapját a szándékolt, nem szószerinti, csupán implikált jelentés helyes dekódolásának. A pragmatikai jelentéskonstrukció fő mozzanatait képező inferenciális tevékenység és implikatúrák dekódolását lehetővé tevő perspektívaváltás alapú interpretációnak sarokköve a társas-kognitív képességeinkben gyökerező szándékolvasás. E kognitív képesség kibontakozása, szerepe és a diksurzus szintű nyelvhasználattal való kapcsolata képezi vizsgálódásunk fő területét. Ebben az atipikus kognitív- és nyelvfejlődés számos téren új kérdéseket vet fel. A verbalitás hatása a mentalizációs képességre kiemelkedően fontos, s ennek tanulmányozásához gazdag terepet biztosít a hallássérültek, siketek nyelvelsajátítása valamint a szociális kogníció kapcsolatának tanulmányozása.
Required language skills: angol Recommended language skills (in Hungarian): angol C1 (felsőfok) Further requirements: gyakorlati terepmunka iránti nyitottság az empirikus kutatások adatgyűjtéséhez