Thesis supervisor: Andrea Ferencz
Location of studies (in Hungarian): Semmelweis Egyetem Abbreviation of location of studies: SE
Description of the research topic:
Egészen a 19. századig a sebészeti szakképzést a betegágy melletti gyakorlatok jelentették, ahol a fiatal sebészek a műtétek alatti megfigyeléssel, majd a gyakorlott sebész mozdulatainak utánzásával szerezhettek gyakorlatot mind a műtőben, mind a betegágy mellett. A sebészeti szakma az évszázadok során sokat fejlődött, azonban a sebészeti szakképzési modell ugyanaz maradt.
Az új technológiák gyors térhódítása, a minimálisan invazív sebészet integrálása a sebészeti gyakorlatba, illetve az elsajátítandó tudás- és a műtéti technikák növekedése alapjaiban változtatták meg a sebészetet. Az egyre bonyolultabb beavatkozások előtérbe kerülése szükségessé tette a sebészeti szakképzés megreformálását.
A fiatal sebészek képzésének modernizációjával, átalakításával és a képzési idő csökkentésével a szakorvosképzés minőségét is vizsgálni szükséges. A "Train the trainers" továbbképzések kézenfekvő megoldásai az oktatási készségek fejlesztésének. A gyakorlott tutorok és mentorok új oktatási ismereteket szerezhetnek vagy akár vissza is térhetnek a jól bevált oktatási gyakorlatukhoz.
Napjainkban egy szakképzés összeállításánál nem hagyhatunk figyelmen kívül olyan kérdéseket, mint az „e-learning” és a technika térhódítása, a mentoring és a visszajelzések („feedback”) fontossága, illetve a kompetencián alapuló képzés fogalma. Mindezek megfelelő integrálásával a rezidensképzésbe, a sebészeti képzés és a sebészeti műtéttechnika közötti különbségek csökkenthetőek lennének.
A sebészeti rezidensképzést sokan sokféle szemszögből vették már górcső alá – képzési rendszer, kötelező gyakorlatok, rezidensek feladatai – azonban az oktatók (tutor, mentor) szempontjából korábban még nem készült vizsgálat. 2015-ben az Európai Unió Erasmus projektjének keretében megvalósuló “Professional Profile of the Surgical Trainer: Train-the-Trainer Curricula" (SurgTTT) sebészek számára alkotta meg a pedagógiailag és didaktikailag felépített profilját, azzal a céllal, hogy később megfelelően képzett és validált oktatók vehessenek részt a fiatal sebészek képzésében. A képzés a következő modulokból épül fel: a kompetencián alapuló orvosképzés fogalma, humán erőforrás fejlesztés, oktatási programok tervezése, microteaching, e-Learning, modern sebészeti technológiák oktatása, feedback és értékelés. Mindezek tudatos figyelembe vételével egy egyénre szabott tutor-rezidens együttműködés jöhet létre, amely előnyére válik mind a rezidensnek, mind a tutorának.
Number of students who can be accepted: 2
Deadline for application: 2019-01-30
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).