Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Zsolt Bottyán
A repülésbiztonság meteorológiai aspektusai – korszerű eljárások kidolgozása és alkalmazása a katonai repülés meteorológiai támogatásához

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: National University of Public Service, Budapest
military engineering
Doctoral School of Military Engineering

Thesis supervisor: Zsolt Bottyán
Location of studies (in Hungarian): https://hhk.uni-nke.hu/kutatas-es-tudomanyos-elet/doktori-iskolak/katonai-muszaki-doktori-iskola/bemutatkozas
Abbreviation of location of studies: KMDI


Description of the research topic:

A repülésbiztonságot – a humán aspektust nem számítva – leginkább veszélyeztető faktor az időjárás. Minden repülőeszköz mozgását a légkörben végzi, melynek aktuális fizikai állapota visszahat a repülési folyamatra, így a légkör tulajdonságainak pontos ismerete valamint állapotának előrejelzése a meteorológiai szolgálatok kulcsfontosságú feladata.
A katonai repülések meteorológiai biztosítása – szemben a polgárival – különleges területeken (hadműveleti, katasztrófa sújtotta, stb.), speciális repülési feladatok meteorológiai támogatását is igényli. Ugyanakkor, a kiképzések során végrehajtandó repülések biztosítása is komoly feladat, mely nem nélkülözheti a modern meteorológiai mérő- és távérzékelő eszközöket, adatátviteli berendezéseket, a statisztikus és numerikus elveken működő modellek eredményeinek felhasználását az operatív előrejelző részéről.
A repülésmeteorológusok által készített rövidtávú (nowcasting) előrejelzések feladata, hogy a repülésre veszélyes időjárási helyzeteket térben és időben minél pontosabban prognosztizálja. A modern előrejelzési eljárások egyaránt használják a statisztikus és a numerikus modelltípus outputjait, melyek alkalmazása az SOP rendszerekben kerül meghatározásra. Jelenleg a hazai gyakorlatban a statisztikus modellek által szolgáltatott információk nem kerülnek felhasználásra a prognosztikában, mert nem léteznek átfogóan alkalmazható ilyen típusú modellek. Éppen ezért, a kutatásnak az egyik legfontosabb iránya, hogy lehetővé tegyük az éghajlati adatokban rejlő repülésmeteorológiai információk kinyerését prognosztikai célokra is.
A repülésre veszélyes időjárási folyamatok, jelenségek (szélnyírás, jegesedés, széllökés, stb.) helyének és intenzitásának prognózisa a legfontosabb – és egyben a legnehezebb – feladat. Napjainkban a mezoléptékű numerikus előrejelzések már egyre megbízhatóbb adatokat szolgáltatnak az általános időjárásra vonatkozóan, de az említett veszélyes jelenségek kielégítő prognózisához, kapcsolt, speciális mikrofizikai modellek szükségesek, melyek az általános modell outputjait használják kezdeti- és peremfeltételként. Így konkrét, kvantitatív előrejelzést kaphatunk ezen folyamatokra vonatkozóan, melynek segítségével a végrehajtandó repülés biztonsága jelentősen növekedhet. Napjainkban sajnos még nem állnak rendelkezésre ilyen kidolgozott csatolt mikrofizikai modellek, így az említett területen történő kutatás szintén alapvető repülésbiztonsági érdek.

Number of students who can be accepted: 6

Deadline for application: 2018-06-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )