Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Gábor Melegh
Zsolt Szalay
Magasan automatizált járművek baleseti felelősségének kutatása - felelősségi határok szétválaszthatósága a jármű-járművezető relációban

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
transportation and vehicle engineering
Kálmán Kandó Doctoral School of Transportation and Vehicle Engineering

Thesis supervisor: Zsolt Szalay
co-supervisor: Gábor Melegh
Location of studies (in Hungarian): Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék
Abbreviation of location of studies: GJT


Description of the research topic:

Előzmények: Az intelligens vezetéstámogató rendszerek elterjedésével újszerű baleseti okok megjelenése várható. Már jelenlegi ADAS (Advanced Driver Assistance System) rendszerekkel felszerelt járművekkel történt balesetek vizsgálata során is felmerül a rendszer megfelelő működése vizsgálatának szükségessége.

A kutatás célja: A magasan automatizált és autonóm járművek elterjedésével a jármű irányítása bizonyos körülmények között átkerülhet a járműhöz. A kutatás célja olyan vizsgálati technológia, eljárás kidolgozása, mely a járművek irreguláris üzeme során bekövetkezett balesetek okainak meghatározásán túl megfelelő műszaki alapot ad a jármű-járművezető felelősségi viszonyainak elemzéséhez is.

Elvégzendő feladatok:
Irodalmi áttekintés. Szakirodalom és a vonatkozó nemzetközi jogi szabályozás áttekintése, feldolgozása.
Az automatizáltsági fok függvényében olyan eljárások, vizsgálati módszerek kialakítása, melyek alkalmasak alábbi kérdések megválaszolására:
- Ki irányította a járművet a baleset időpontjában?
- Megfelelően működött-e az autonóm járműrendszer?
- Megfelelően történt-e meg a járműirányítás átadás-átvétele?
- Kit terhel a felelősség? (járműgyártó / rendszerintegrátor / beszállító),
(járművezető / tulajdonos / üzembentartó), (közlekedési környezet
résztvevői, elemei).
- Autonóm-jármű specifikus EDR (Event Data Recorder) adatok
felhasználási lehetőségeinek vizsgálata a jármű-járművezető közti
felelősség megosztása során, figyelemmel az automatizáltság szintjére
is.

Várható tudományos eredmények: A kutatás különböző szinten automatizált autonóm járművek balesetei során felmerülő felelősségi kérdések, a jármű-járművezető közti felelősség-megosztás tisztázása során felhasználható módszerekkel, technológiákkal kapcsolatban hoz új tudományos eredményeket.

Required language skills: angol
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2017-09-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )