Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Tamás Péter
A minimális szektormagasságok (MSA) optimálása és a végső egyenesen való időn alapuló elkülönítés vizsgálata légiforgalmi eljárások tervezéséhez

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
transportation engineering
Kálmán Kandó Doctoral School of Transportation and Vehicle Engineering

Thesis supervisor: Tamás Péter
Location of studies (in Hungarian): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Abbreviation of location of studies: KJK


Description of the research topic:

A légiforgalmi eljárások optimálása és tervezése. Egzakt matematikai modellek és módszerek vizsgálata. Szuboptimális megoldások tárgyalása. Evolúciós analízis, genetikus algoritmusok, lágy számítási (soft computing) módszerek alkalmazásával történő algoritmusok, a legjobb lehetőségek megkeresésére. Végül, szükséges foglalkozni az eredmények kiértékelésével és az eljárástervezői feladatok megoldásával is. a) Előzmények:
A minimális szektormagasságok (MSA) meghatározása nagy segítséget jelentenek a légijármű vezetők számára a nem sztenderd körülmények esetén, valamint általános esetben is növelik a fedélzeten a helyzettudatosságot. Mivel az MSA meghatározása rendkívül számításigényes, ezért az összes lehetséges megoldás vizsgálata nehéz probléma és a gyakorlatban nem járható út. Emiatt, főleg szakértői becslésre hagyatkoztak eddig az eljárástervezők az optimális megoldás keresésében.
b) A kutatás célja: A jelen kutatás célja annak vizsgálata, hogy milyen módon lehet a korszerű modellezés eredményei alapján az automatizációt hatékonyan bevonni a munkába.
c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
Az MSA optimálása és a végső egyenesen való időn alapuló elkülönítés további vizsgálata. Ez épül a MergeStrip forgalomtervezési koncepcióra és az azt támogató, szoftverre (jelentősége az, hogy az érkező forgalmat egy dimenzióba leképezve, a sorrendezési konfliktusok ily módon könnyen feldolgozhatókká váltak), valamint a ThrSepTool funkcióra, amely számítja és kijelzi a pályaküszöbre számolt várható távolságot két egymást követő légijármű között. Az elvégzendő feladat az alábbi pontokból áll:
1. Az időn és távolságon alapuló elkülönítés összehasonlító analízise
2. Modellezés
3. Az időn alapuló elkülönítés elméleti koncepciójának kidolgozása matematikai modellek segítségével
4. Az időn alapuló elkülönítést támogató/kiegészítő számítások és algoritmusok fejlesztése (mintafelismerésen alapuló anomáliák detektálása, amelyek a matematikai modell működését befolyásolhatják, ill. meghiúsíthatják)
5. A kidolgozott módszer(ek) repülésbiztonsági kockázatelemzése.
d) A szükséges berendezések: A HungCaroontrol Zrt.- nél biztosítottak.
e) Várható tudományos eredmények:
A kifejlesztett új módszerek alkalmasak a rendkívül bonyolult légiforgalmi dinamikus rendszerek jobb megismerésére és a valóságos rendszerek tervezésére, továbbá valós idejű irányításra. Alkalmazásuk hozzájárul a légiközlekedés fejlesztéséhez. A kutatások eredményei elsősorban a légközlekedést érintő technológiai váltás, így az intelligens hálózatok terén hasznosíthatók a közlekedés komplex irányításánál.

f) Irodalom:
Daniel Delahaye, Nicolas Durand, Jean-Marc Alliot, Marc Schoenauer: Genetic Algorithms for Air Traffic Control Systems, IFORS 1996, 14th Triennal Conference of the International Federation of Operational Research Sociaties, Vancouver, Canada (1996)
Icao Doc 8168 Procedures for Air Navigation Services, Aircraft Operations, Volume II, Construction of Visual and Instrument Flight Procedures, Fifth Edition, 2006
K. F. Man, K. S. Tang, S. Kwong: Genetic Algorithms: Concepts and Applications, IEEE Transactions on industrial electronics, Vol. 43, No. 5. October 1996. p. 519-534.
Péter, T., Szabó, K. (2012). A new network model for the analysis of air traffic networks. In: Peridoica Polytechnica-Transportation Engineering 40/1 (2012) 39–44. doi: 10.3311/pp.tr.2012-1.07 web: http://www.pp.bme.hu/ tr ISSN 1587-3811 (online version); ISSN 0303-7800 (paper version)
Randy L. Haupt, Sue Ellen Haupt: Practical Genetic Algorithm, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jersey, 2004
Rafal Kicinger, Arash Yousefi: Heuristic Method for 3D Airspace Partitioning Genetic Algorithm and Agent-Based Approach, 9th AIAA Aviation Technology, Integration and Operation Conference (ATIO), 21-23 September 2009, Hilton Head, South Carolina
16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet a légi forgalom irányításának szabályairól

Required language skills: angol középfok
Recommended language skills (in Hungarian): német alapfok
Further requirements: 
ATM rendszer- és eljárástervező szakmai ismeretek a HungaroControl Zrt.-nél.

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2014-12-01

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )