Thesis supervisor: Attila Kékesi
Location of studies (in Hungarian): Színház- és Filmművészeti Egyetem Abbreviation of location of studies: SZFE
Description of the research topic:
A dokumentumfilm-rendező számos esetben kerülhet olyan helyzetbe, hogy alanya, vagy annak cselekedete, viselkedése ellenszenves számára, vagy egyszerűen nem ért vele egyet. Mi a teendő ilyenkor? Hogyan viszonyuljon a karakterhez, a helyzethez a rendező? Hangot adhat-e véleményének a forgatás során, vagy mondhat-e véleményt a vágással, vagy narrációban? Adhatunk-e egyáltalán teret filmünkben például szélsőséges eszméknek, uszító személyeknek? Másfelől kinyomozhatja-e és feltárhatja-e a vélt igazságot a rendező, ha úgy gondolja, hogy egy elítélt ártatlan? Milyen felelőssége van a rendezőnek akkor, ha mégis téved? Több olyan műalkotás is készült, amelyekben a rendező nyíltan kifejti véleményét, vagy a film szerkesztésével sugallja azt. Fontos példák lehetnek a doktori dolgozat megírása során a következő dokumentumfilmek: Vít Klusák: The White World According to Daliborek (2017, 105 min), Joshua Oppenheimer: The Act of Killing (2012, 115 min), Andrew Jarecki: Capturing the Friedmans (2003, 103 min), Ray Müller: The Wonderful, Horrible Life of Leni Riefenstahl (1993, 180 min).