Thesis supervisor: Balázs Gáti
Location of studies (in Hungarian): BME Közlekedésmérnöki Kar Abbreviation of location of studies: BME
Description of the research topic:
4. A kutatási téma megnevezése:
- a téma leírása 5 mondatban!
A HALE robotrepülőgépek szárnyfelületén megoszló légerők megfelelő tömegmegoszlással párosítva minimális hajlítónyomatékot okoznak a teherviselő szerkezetben, mely lehetőséget ad könnyű, de igen rugalmas kompozit anyagok felhasználására. A kis merevség eredményeképpen a repüléstudományban szokatlan deformációk lépnek fel, melyek vizsgálata a kutatás témája.
a./ Előzmények:
Az utóbbi évek nagy fejlődést hoztak a robotrepülőgépek alkalmazásában. Egy különleges válfajuk nagy csúcsmagassággal és nagy repülési idővel rendelkezik (HALE UAV), melyet csupaszárny kialakításuk segít megvalósítani.
b./ A kutatás célja:
Többtest modell alkalmazása a HALE UAV-ok aeroelasztikus viselkedésének leírására, és a modell identifikálása tesztrepülések segítségével
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti
számítások, méretezések, értekezés készítése):
• irodalomkutatás (4 hónap)
• többtest modell felépítése (4 hónap)
• aerodinamikai modell felépítése (5 hónap)
• szimulációk (5 hónap)
• tesztrepülőgép elkészítése (4 hónap)
• mérések (5 hónap)
• kiértékelés (5 hónap)
• értekezés elkészítése (4 hónap)
d./ A szükséges berendezések (meglévő és beszerzendő bontásban):
meglevő berendezések: robotpilóta, adat és képi információ továbbítása
beszerzendő berendezés: tesztrepülőgép (kicsinyített modell)
e./ Várható tudományos eredmények:
A HALE UAV-ok tömegének csökkentését lehetővé tévő szabályzórendszer tervezésére alkalmas modell készítése.