Matematikai ismeretek és fogalmak konvertálása az 1–6 osztályos tanulók életkori sajátosságainak megfelelő szintre, a tankönyvek összehasonlító elemzése tükrében
témavezető: Szalay István
helyszín (magyar oldal): SZTE TTIK Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola 6720 Szeged, Aradi vértanúk tere 1. helyszín rövidítés: MatDI
A kutatási téma leírása:
A tankönyvpiac bővülését követően, 1994-ben a Művelődési és Közoktatási Minisztérium megkezdte a forgalomban lévő tankönyvek szakmai felülvizsgálatát tankönyvvé nyilvánítás szempontjából. Ez a folyamat ma is tart, a tankönyvpiac folyamatosan új kínálattal jelentkezik. Természetesen a tankönyvek különböznek egymástól elsősorban a módszertan és kisebb mértékben a matematikai felépítés vonatkozásában.
Az iskolai tankönyvek nem követhetik a matematikának azt a felépítését, amit a felsőoktatásban kap a hallgató, ezt konvertálni kell a tanulók számára. Például a (legfeljebb három dimenziós térbeli) H és S ponthalmazok távolságának általános definíciója a tanulók
számára érthetetlen. A tankönyv ezért speciális esetekre tér ki: pont és egyenes távolsága, egyenesek távolsága, stb. Ugyanakkor mindegyik speciális definíciónak összhangban kell lenni az általános definícióval.. A doktorandusz feladata a tankönyvek ilyen írányú összehasonlító elemzése. (El lehet menni az összehasonlító elemzés történeti irányába is: ekkor különböző korok tankönyveit lehet összehasonlítani.)