A feltételes választási modellek alkalmazhatósága a vállalatok, szervezetek és ellátási láncok működésének, menedzsmentjének és szervezésének elemzése során
témavezető: Balogh Péter
helyszín (magyar oldal): NJE- Budapest helyszín rövidítés: NJE
A kutatási téma leírása:
Ez a kutatás a vezetői döntéshozók preferenciavizsgálatának egyik módszere (discrete choice experiments) alkalmazhatósági lehetőségeit fogja vizsgálni különböző vállalatok, szervezetek és ellátási láncok esetében. Emellett módszertani szemszögből megközelítve világos képet nyerhetünk a már vizsgált területeken használt DCE modellek gyakorlati vállalati elemzésekben történő hasznosíthatóságáról.
Lehetséges kutatási irányok megfogalmazása:
− a szakirodalomban már fellelhető területek (pszichológia, marketing, egészséggazdaságtan) mellett sikeresen alkalmazhatók-e a DCE (discrete choice experiments) modellek más ágazatokban is a vállalatok, szervezetek, ellátási láncok működése, menedzsmentje és szervezése során
− a várható eredmények alapján megállapíthatók lesznek és számszerűsíthető lesz a hatásuk azoknak a tényezőknek, amelyek leginkább befolyásolják a vállalatvezetők választásait a vizsgált szektorok vonatkozásában.
A szűkösség, mint jelenség a közgazdaságtan legalapvetőbb problémái között kap helyet. Ennek magyarázata, hogy a kívánt javak nem állnak rendelkezésünkre olyan mennyiségben, mint azt a gazdaság és társadalom igényei megkívánnák. Ezen tényezők következtében a vállalati döntéshozóknak döntési helyzetekkel kell szembesülniük, melyek eredménye mindig valamekkora mértékű lemondással jár együtt. Ahhoz, hogy megértsük miszerint is történnek ezek a választások, a vállalati döntéshozók különböző preferenciáinak minél hatékonyabb feltárása és megértése szükségeltetik.
Ez a kutatás a vezetői döntéshozók preferenciavizsgálatának egyik módszere (discrete choice experiments) alkalmazhatósági lehetőségeit fogja vizsgálni különböző vállalatok, szervezetek és ellátási láncok esetében.
Feltételezzük, hogy a szakirodalomban már fellelhető területek (pszichológia, marketing, egészséggazdaságtan) mellett sikeresen alkalmazhatók a DCE (discrete choice experiments) modellek más ágazatokban is. Ezen túl azt is megvizsgáljuk, hogy a további attribútumok között szintén található-e a döntéshozatalt erősen befolyásolni képes tényező.
A kutatás jelentősége abban rejlik, hogy a várható eredményeken keresztül megállapítást nyernek azok a tényezők, amelyek leginkább befolyásolják a vállalatvezetők választásait a vizsgált szektor vonatkozásában. Továbbá a preferenciákat befolyásoló tényezők közötti átválthatóság számszerűsítésével a vállalat pontos információkhoz juthat, melyek elősegíthetik jövőbeli fejlődését. Emellett módszertani szemszögből megközelítve világos képet nyerhetünk a már vizsgált területeken használt DCE modellek gyakorlati vállalati elemzésekben történő hasznosíthatóságáról.