témavezető: Tózsa István
helyszín (magyar oldal): Neumann János Egyetem Budapest helyszín rövidítés: NJE
A kutatási téma leírása:
A településmarketing fakultatív önkormányzati feladat, ugyanakkor a települési tőkevonzás legfontosabb eszköze. Mint önálló tudományterület, csak az utóbbi évtizedekben jelent meg, ennek ellenére az önkormányzati gyakorlatban tudatosan nem alkalmazzák, s ha igen, akkor céljait és eszközrendszerét tekintve összetévesztik a turizmus marketinggel. A tőkevonzás szempontjából igen fontos a célcsoportok meghatározása, amelyek között a saját lakosság a legfontosabb. Ez, valamint a települései imázs- és a márkaépítés, valamint azok kommunikálása széles kutatási perspektívát nyit helyi társadalom, a közpolitika, az üzleti élet, a kommunikáció irányában. A településmarketing nem korlátozódik egy-egy településre; a kutatási téma dimenziója kiterjeszthető a régióra és az országra is.
• A településmarketing önkormányzati feladatai. (A településmarketing céljainak, feladatainak, eszközeinek és eredményeinek elkülönítése a turizmusmarketing és a településfejlesztés céljaitól, feladataitól, eszközeitől és eredményeitől, statisztikai adatok, online kérdőívek, interjúk elemzésével és szövegelemzésével.)
• Az országmarketing kormányzati feladatai. (Lásd, mint fent, más szakterületen és dimenzióban.)
• A település/régió/ország márkázás, identitás, imázs gazdasági összefüggéseinek feltárása. (A cél annak kimutatása, hogy a településmarketing ráfordításai milyen mértékben és hogyan köszönnek vissza az adott térség tőkevonzásában.)
• A hely (település/régió/ország) identitásának kutatása, a márkázás eszközei és a márkakommunikáció sikerének a mérése. (A térség lakossága identitástudatának és a helymárka kommunikáció sikerének az összefüggése, annak mérése kérdőíves és interjú módszerekkel, ill. GPT szövegelemzéssel; a MI alkalmazási lehetőségei a hely márkakommunikációjában, a márkázás és a márkakommunikáció összefüggése a helyre irányuló FDI mértékével.)