témavezető: Hofmeister Tóth Ágnes
helyszín (magyar oldal): Budapest, Fővám tér 8. helyszín rövidítés: 199.
A kutatási téma leírása:
A téma magába foglalja, annak nyomonkövetését, hogyan változott a fogyasztók magatartása a rendszerváltás óta. Milyen jelentősége van a vásárlásnak, illetve a fogyasztásnak mindennapi életünkvan. Hogyan alakul a fogyasztói kosár? Mennyire gyorsan követjük fogyasztói szokásaink változásában a nyugat-európai terendeket? Hogyan változtak az értékek, az attitűdök, a vásárlási döntési folyamat, a preferenciák és az életstílus? Mit jelentenek a bevásárlóközpontok a fogyasztóknak, milyen a szabadidő eltöltés stb. Hogyan jelennek meg a generációs különbségek a vásárlában és a fogyasztásban? A témához kapcsolódó kutatómunka jelenti szekunder - adatbányászat - és primér kutatások elvégzését is. Különösen fontos a fogyasztói kosár elemzése az adatbányászat társítási módszereinek alkalmazásával.
A témakörben folyó aktuális OTKA kutatási téma: A fogyasztóvá válás folyamata Magyarországon. A kutatás célja, hogy megértsük a fogyasztó társadalom kialakulásának folyamatát Magyarországon, illetve előrejelzéseket fogalmazzunk meg a jövőbeli fejlődési irányok tekintetében. Véleményünk szerint a kutatásra most érkezett el a legalkalmasabb pillanat: a rendszerváltás óta már felnőtt az a nemzedék, melynek tagjai gyerekkoruktól kezdve kapcsolatban voltak a nyugati fogyasztói kultúrával, és fogyasztáshoz való viszonyuk is ebben a szocializációs környezetben alakult ki; ugyanakkor még bevonhatók a kutatásba a társadalom idősebb generációihoz tartozók is, akik a szocialista normák szerinti értékrendben nőttek fel, melyben a javak iránti vágy és az egyéni fogyasztás elítélendőnek számított. A generációk és értékrendek e sajátos együttélése különleges kutatási lehetőséget kínál, mivel – ellentétben a nyugati tanulmányokkal, amelyek szinte csak másodlagos forrásokra hagyatkozhatnak – közvetlenül figyelhető meg a fogyasztói kultúra kialakulása.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás