Témakiírás
 
Kiegészítő, nem invazív terápiák hatékonysága a cerebrális parézissel élők rehabilitációjában: mozgásszervi és kognitív intervenciók vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Semmelweis Egyetem
gyógyszerészeti tudományok
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola

témavezető: Túri Ibolya
helyszín (magyar oldal): Semmelweis Egyetem
helyszín rövidítés: SE


A kutatási téma leírása:

A cerebralis paresis (CP) egy ernyőfogalom, olyan idegrendszeri sérülések gyűjtőneve, melyek az idegrendszer fejlődése során következnek be, a kifejezés a bénulás agyi eredetére utal. A CP a tartás és a mozgás nem progresszív szindrómája, egyszeri károsodás hozza létre a fejlődés korai időszakában, jellemzően a pré- és perinatális oxigén hiányos állapotok leggyakoribb következménye. A CP prevalenciája számos tényezőtől függ, ideértve az ország, a kultúra és az egészségügyi ellátórendszer hozzáférhetőségét. Becslések szerint a CP prevalenciája átlagosan 2-3% között mozog a fejlett országokban, de néhány régióban akár ennél magasabb is lehet. A CP tünetei változatosak az agyállományban kialakult károsodás helyének és kiterjedésének függvényében mutatkoznak meg, elsősorban pyramidalis és extrapyramidalis működés zavarokban. A főbb vezető tünetek lehetnek; tartósan fennmaradt és fokozott reflexek, izomtónus zavarok, melyek lehetnek fokozott (spasztikus, az esetek 50%-ában), vagy csökkent (hypotonia, atónia), emiatt a szinergista és az antagonista izomzat működésében nincsen összhang. Másodlagos károsodások alakulnak ki az arc, a szem, a táplálkozásban, a beszédben és a kognitív funkciókban, a tanulási képességekben.
A CP-t osztályozhatjuk az érintett végtagok szerint; mind a négy végtagra (quadriplegia), két felső vagy két alsó végtagra (para- vagy diplegia), azonos oldali végtagokra (hemiplegia).
A CP kezelése és rehabilitációja multidiszciplináris megközelítést igényel, amely magában foglalja az orvosi, terápiás, oktatási és szociális támogatást. A terápiás intervenciók célja a motoros funkciók javítása, az életminőség és az önálló életvitel támogatása, miközben figyelembe veszik az egyén egyedi szükségleteit és kihívásait. A változatos tünetegyüttesek komplex, holisztikus fejlesztés igényelnek, melyet felismerve Dr. Pető András orvos és mozgásterapeuta megalkottat a konduktív pedagógia rendszerét, mely egy olyan habilitációs és rehabilitációs eljárás, amely segíti a CP-vel élők személyiségének kibontakoztatását, lehetővé teszi a társakkal való együttműködést és felkészít a valódi integrációra. A módszer magában foglalja a mozgásnevelést, beszédnevelést, valamint az önellátást is.
A PhD téma célja olyan kiegészítő, nem invazív terápiák (beleértve a mozgásszervi és kognitív intervenciókat) hatékonyságának és alkalmazásának vizsgálata, amelyek támogatják a konduktív nevelés gyakorlatát. A téma komplex megközelítést alkalmaz, amely magában foglalja a motoros és kognitív funkciók átfogó értékelését.
A témához kapcsolódó kutatás során kombinált vizsgálati módszerek alkalmazhatóak, beleértve a kvantitatív módszereket, mint például funkcionális teszteket a motoros és kognitív képességek értékelésére, szisztematikus irodalom-elemzéseket (metaanalízissel kiegészítve), a klinikai vizsgálatokat, valamint a kvalitatív kutatásmódszerek alkalmazását is.
A kutatás eredményei új megvilágításba helyezhetik a CP eredményes kezelését és befolyásolását.


Jelentkezési határidő: 2024-12-31