Témakiírás
 
Kovács Enikő
Az oktatás minőségét meghatározó tényezők vizsgálata a magas időfaktorú egészségügyi ellátást biztosító szakmákban

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Semmelweis Egyetem
klinikai orvostudományok
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola

témavezető: Kovács Enikő
helyszín (magyar oldal): Semmelweis Egyetem
helyszín rövidítés: SE


A kutatási téma leírása:

Az orvos- és egészségügyi szakdolgozó képzés, különösen pedig a különféle gyakorlati
elemeket is magában foglaló tantárgyak oktatásának hatékonysága fontos tényezője annak,
hogy az egyetemről/szakdolgozói képzésről kilépő szakemberek milyen felkészültséggel
kezdik meg szakmájuk gyakorlását. Emellett az egészségügyi képzés színvonala közvetett
módon a betegellátás kimenetelét is meghatározza, ezért kiemelten fontos, hogy annak
minőségét folyamatosan felmérjük és fejlesszük. Különösen igaz ez a magas időfaktorú ellátást
biztosító szakmák esetében, ahol gyors döntéshozatalra, megfelelő technikai és nem-technikai
készségekre van szükség a betegek helyes ellátásához. Az intenzív terápia és aneszteziológia,
valamint a sürgősségi kórképek ellátását végző szakirányok oktatása rengeteg kihívást rejt
magában. Fontos, hogy ezekben a szakmákban az oktatás minden tényezőre kiterjedően,
átfogóan adja át a betegellátáshoz szükséges ismereteket.
Kutatási témánk során szeretnénk minél szélesebb körben azon tényezőket feltárni, melyek
a magas időfaktorú kórképek kezelési stratégiáinak oktatását hatékonyabbá teszik.
Vizsgálataink során azt tervezzük, hogy az adott faktorok feltárása mellett a sürgősségi, illetve
intenzív terápiás ellátás elemeinek oktatásába az újonnan feltárt hatékony stratégiai elemeket
beépítsük és az oktatást fejlesszük.
A téma kapcsán tervezett vizsgálatokat különféle oktatásmódszertani területekre
szeretnénk kiterjeszteni azon tantárgyak és szakirányok keretén belül, ahol magas időfaktorú
kórképek ellátása zajlik:
- A sürgősségi és aneszteziológiai oktatásban eddig használt szimulációs oktatás
fejlesztése
- A gyakorlati készségek készségmegőrzését fokozó tényezők feltérképezése
- Virtuális oktatási módszerek beépítése a mindennapi gyakorlatba a COVID járvány
során észlelt tapasztalatok alapján
- A nem-technikai készségek oktatásának fejlesztése
- Hallgató központú intenzív terápiás és aneszteziológiai kurrikulum kialakítása
Az elkövetkezendő három évre tervezett vizsgálataink a következők:
1. Randomizált kontrollált vizsgálat: a gyakorlati vizsga hatása az alapszintű
újraélesztés készségének rövid és hosszú távú megőrzésére; Ezen randomizált
vizsgálat során ötödéves orvostanhallgatók, egészségügyi képzésben résztvevők és
végzett egészségügyi szakdolgozók alapszintű újraélesztés (BLS) készségét mérjük fel
BLS képzést követően. A résztvevők randomizációja aszerint történik, hogy a képzés
végén gyakorlati vizsgát tettek-e vagy további gyakorlást végeztek a vizsga
időpontjában. A vizsgálat etikai engedéllyel rendelkezik és ötödéves orvostanhallgatók
körében már elindult.
2. A virtuális oktatás orvosképzésre gyakorolt hatásának vizsgálata; A COVID járvány
alatt kényszerűségből számos olyan reformot vezettünk be mind az egyetemi, mind a
posztgraduális oktatásban, melyek a virtuális oktatás elemeit építették be az egyes
kurrikulumokba. Ezek hatékonysága – különösen olyan szakterületeken, mint az
intenzív terápia, aneszteziológia, sürgősségi kórképek ellátása -, kérdéses. A virtuális
oktatás mindemellett azonban tartalmaz olyan elemeket, melyekkel a képzés
hatékonysága növelhető. Klinikánk graduális képzésében virtuális oktatási elemeket
továbbra is alkalmazunk az intenzív terápia és aneszteziológia tantárgy oktatásának
keretén belül. Első sorban szeretnénk a COVID járvány alatt gyűjtött adatainkat egy
retrospektív analízis során feldolgozni, feltárva, hogy eddigi tapasztalataink alapján
mely virtuális oktatási elemek építhetőek be tartósan a kurrikulumunkba. Ezt követően
egy prospektív vizsgálatot tervezünk elindítani a 2022/23-as tanév indulásával, ahol a
virtuális elemek hatékonyságát tervezzük összehasonlítani a hagyományos oktatói
elemek effektivitásával.
3. A nem-technikai készségek oktatásának fejlesztése szimuláció során; A sürgősségi
kórképek ellátása során elengedhetetlen az ún. nem-technikai készségek helyes
alkalmazása, melynek oktatása hazánkban – ahogy azt egy jelenleg futó országos
kérdőíves felmérés előzetes adatai alapján is látjuk – még mindig gyerekcipőben jár.
Az országos kérdőíves felmérést június végén tervezzük lezárni és a kapott
eredmények alapján szeretnénk megtervezni egy olyan prospektív vizsgálatot, mely
során egy olyan – kezdetben kísérleti – kurrikulumot tervezünk kidolgozni, mely a nemtechnikai készségek oktatását erősíti a magyar egészségügyi képzési gyakorlatban.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2024-08-31