Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Szabó Andrea
Sebészeti szimulációs tréningek hatékonyságának vizsgálata in vivo

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Szegedi Tudományegyetem
elméleti orvostudományok
Multidiszciplináris Orvostudományok Doktori Iskola

témavezető: Szabó Andrea
társ-témavezető: Correia-Pinto Jorge
helyszín (magyar oldal): SZAOK Sebészeti Műtéttani Intézet
helyszín rövidítés: SZAOK


A kutatási téma leírása:

Társ-témavezető: Prof. Jorge Correia-Pinto, Hospital of Braga, University of Minho, ICVS, Braga, Portugal
A kutatás célja
A kutatás során a minimál-invazív sebészetben jártas és előzetes ezirányú tapasztalatokkal még nem rendelkező, laparoszkópia szempontjából még kezdő szakorvosjelöltek csoportjainak tanulási görbéjét vizsgáljuk. Multimodális értékelés segítségével kívánjuk megállapítani, hogy (1) gyermeksebészeti orientációjú, laboratóriumi állaton végzett standardizált in-vivo műtéttani felkészítési program miként befolyásolja a résztvevők tanulási görbéjét, (2) a megszerzett manuális tudás milyen ismérvek szerint számszerűsíthető, illetve hogy (3) a résztvevők az alkalmazott értékelés szerint mikor válnak alkalmasak arra, hogy laparoszkópiás műtéttani készségeiket humán műtői körülmények között is kamatoztassák (transzláció).
Háttér, kutatási előzmények
A gyermeksebészeti kórképek sebészi megoldására az egyre bővülő minimálisan-invazív módszerek állnak rendelkezésre, melyek komplexitásuknál fogva nagy műtéttechnikai kihívást okoznak. A műtőben kamatoztatható minimálisan-invazív sebészeti készségek elsajátítására és begyakorlására speciális laboratóriumok szükségesek. A képzésbe bekerülő szakorvosjelöltek részére többféle tréning lehetőség áll rendelkezésre, mint például különböző műanyag modellek, számítógépes szimulátorok, ex-vivo preparátumok és az élő, altatott állaton végezhető gyakorlási lehetőségek. A témakör szakirodalma gyermeksebészeti vonatkozásban meglehetősen szegényes és ellentmondásokkal teli. A gyermeksebészeti minimálisan-invazív technikák speciális volta miatt (eltérő élettani adottságok, kis műtéti tér, kisebb eszközök, eltérő műtéti anyagfelhasználás) a valós műtéti körülményekhez legközelebb álló megoldásként az altatott nyulakon végzett gyermeksebészeti beavatkozásokat tartjuk optimálisnak.

Szakirodalomi háttér:
1. Kirlum H-J, Heinrich M, Tillo N, Till H. Advanced Paediatric Laparoscopic Surgery: Repetitive Training in a Rabbit Model Provides Superior Skills for Live Operations. Eur J Pediatr Surg. 2005;15(3):149-52.
2. Heinrich M, Tillo N, Kirlum H-J, Till H. Comparison of different training models for laparoscopic surgery in neonates and small infants. Surg Endosc. 2006;20(4):641-4.
3. Valdivieso JP,Contador M. The Rabbit: Good Animal Model for Teaching and Training in Pediatric Laparoscopic Surgery. Ped Edosurg Inn Tech 2003;7:3:303-307
4. Jones VS, Wood JG, Godfrey C, Cohen RC. An Optimal Animal Model For Neonatal Thoracoscopy. J Laproend Adv Surg Tech 2008;18:5:759-762
5. Esposito C, Escolino M, Draghici I, Cerulo M, Farina A, De Pascale T, Cozzolino S, Settimi A. Training Models in Pediatric Minimally Invasive Surgery: Rabbit Model Versus Porcine Model: A Comparative Study. J Laparoend Adv Surg Tech 2016;26:1:1-6
6. Najmaldin A. Skills Training in Pediatric Minimal Access Surgery. J Ped Surg 2007;42:284-289
7. Buckley CE, Kavanagh DO, Traynor O, Neary PC. Is the skillset obtained in surgical simulation transferable to the operating theatre? Am J Surg 2014;207:146-157
Hipotézisek
Feltételezésünk, (1) hogy repetitív, uniform, standardizált tréning során egy multimódális értékelési rendszer szerint meghatározható a résztvevők készségfejlődési szintje, (2) hogy objektíven meghatározható egy olyan felkészültségi szint, mely által a tréningben résztvevők az adott komplex gyermeksebészeti feladat szempontjából alkalmasnak mondhatók a megszerezett készség gyakorlására klinikai munka során a műtőben is. (3) Különböző felkészültségű és minimálisan-invazív módszertani jártasság szempontjából eltérő jártasságú tesztcsoportok összehasonlítása során feltételezzük, hogy a laparoszkópia szempontjából eredetileg „kezdő”, majd uniform standardizált képzésen résztvevő csoport tanulási dinamikája kedvezőbb, mint az ezirányú képzettségét nem standard körülmények között megszerző csoport előre-haladása.
Anyagok és Módszerek
Helyi egyetemi etikai engedéllyel (Univesidade do Minho; SECVS 004/2016), és Portugália megfelelő országos hatósága által kiadott etikai engedély (DGAV 0421/000/000/2017) birtokában végezzük programunkat. Új Zéland típusú nyulakon kombinált intravénás és endotrachealis intubációt követő inhalációs narkózisban végzünk gyermeksebészeti beavatkozásokat. A kutatásba az alábbi 2 csoportot bevonása történik:
1. csoport: laparoszkópiát képzésük során legalább 20 alkalommal végzett szakorvosjelölteket helyeztünk el
2. csoport („kezdő”: az egyetemi tanulmányaikat befejezett, de laparoszkópiás gyakorlatot még nem szerzett orvosokat.
Az utóbbi csoport tagjai az in-vivo műtétek előtt egy strukturált, összesen legalább 12 órás alapszintű endoszkópos tréningen vesznek részt ugyanazon szupervizor vezetésével, ugyanazon lépések repetitív gyakorlásával.
A „kezdő” csoport alap tréningjének lépései:
1. szem-kéz koordinációs gyakorlatok boksz-trainerben
2. műanyag modellek segítségével a sebészi szövetszétválasztási technikák gyakorlása
3. műanyag modellekkel a szövetegyesítő módszerek elsajátítása
Mindkét csoport résztvevői összesen 8 in-vivo műtétet végeznek, melyben ugyanaz a 2 szupervizor nyújt segítséget. A műtétek során a feladat egy különösen haladó képességeket igénylő beavatkozás, a duodenum atresia megoldására szolgáló Kimura-diamond shaped anasztomózis laparoszkópos kivitelezése.

előírt nyelvtudás: angol

Jelentkezési határidő: 2024-12-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )