Elmefilozófiai, kognitív elméletekből és nyelvfilozófiai alapokból kiindulva, neveléstörténeti és neveléselméleti ismeretek áttekintése után rátérünk a gyakorlati kérdésekre s alkalmazott filozófiai, valamint nevelésfilozófiai kérdésekre (Locke, Rousseau, Kant, Davidson, Wittgenstein, Fodor, Dennett, Sperber). A nevelésfilozófia új paradigmáit kialakítva teszünk kísérletet mai neveléstudományi és pszichológiai, kognitív, nyelvészeti és pedagógiai helyzetek feltérképezésére s értelmezésére (Kant, Dewey, Montessori).
Áttekintjük a napjainkban releváns, 21. századi társadalmi jellemzőket melyek a mai generációk fejlődését, gondolkodását, társas kapcsolatait és neveléspszichológiai, pedagógia valamint kognitív jellemzőit alakítják s definiálják, majd feltárjuk a hatékony pedagógiai módszertanok mozgatórugóit melyek századunk sajátosságaira irányulnak és megoldásokkal szolgálhatnak a kritikus, problémás pedagógiai s neveléstudományi helyzetekben is (pl. mindfulness, projektpedagógia, multimodalitás, múzeumpedagógiai metodika és kooperativitás).