témavezető: Mészáros Ferenc
helyszín (magyar oldal): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék helyszín rövidítés: KUKG
A kutatási téma leírása:
a./ Előzmények: A közúti közlekedésben résztvevők több formában, azonban csak részben állják a helyváltoztatás során okozott károk terheit. A társadalmi költség alapú árképzési módszertan jó alapot szolgáltat a különböző külsőköltségek beépítésének előkészítésére, azonban az új külsőköltség díjtételek tovább aprózzák az amúgy is diverzifikált, nem kellően hatékony árrendszert. A korszerű díjképzési elvek értelmében a használók felé minél kézzelfoghatóbb, átláthatóbb módon, a használó- és szennyező fizet elveket kielégítő, ugyanakkor méltányos, hatékony díjrendszert kell kialakítani. Tetten érhető ez irányú törekvés a felsőbb szakpolitikákban, azonban a gyakorlati adaptáció még várat magára.
b./ A kutatás célja: A kutatás célja komplex módon feltárni és értékelni a jelenleg alkalmazott árképzési módszertanokat, továbbá a közlekedés költség- és bevételszámláira támaszkodva felépíteni egy tisztán mobilitás alapú (vagyis átalány jellegű terheket nélkülöző) árképzési rendszer elvi alapjait, valamint kritikusan értékelni a rendszer gyakorlati alkalmazhatóságának feltételrendszerét.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti számítások, méretezések, értekezés készítése):
1. Irodalomkutatás, az eddigi eredmények és az empirikus tapasztalatok feldolgozása, kiértékelése – 1 év.
2. A mobilitás alapú árképzési rendszer elvi alapjainak kidolgozása – 1,5 év.
3. A kidolgozott új árképzési rendszer verifikálása, megvalósítási feltételrendszerének elemzése – 1,5 év.
előírt nyelvtudás: angol ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): német felvehető hallgatók száma: 1