témavezető: Hanusz Árpád
helyszín (magyar oldal): Debreceni Egyetem, GeoMat épület 2. em. 218 helyszín rövidítés: DE
A kutatási téma leírása:
A KUTATÁS CÉLJA: Feltárni, hogy a 2007-2014-es tervezési ciklus, turisztikai fejlesztési eredményeihez mennyiben kapcsolódnak a 2014-2020-as tervezési ciklus tervezett fejlesztései és milyen mértékben valósul meg a desztináció komplex fejlesztése.
A gazdaságban egyre jelentősebb a reduktív borkészítés térnyerése, amely Tokaj-Hegyalja igazi vonzerejét, imázsát meghatározó oxidatív aszú készítés háttérbe szorulását eredményezi. Vizsgálni kell, hogy ennek a gazdasági folyamatnak milyen hatása lesz a kis és középvállalkozások működésére, és mi történik majd a feleslegessé váló pinceállománnyal.
Kutatni kell, hogy a turizmus komplex fejlesztése hozzájárulhat-e Tokaj-Hegyalja gazdasági felzárkózásához, az elnéptelenedő falvak népességmegtartó erejének javulásához.
A primer és szekunder kutatási eredmények ismeretében megfogalmazni egy új markáns fejlesztési irányt, amely egyértelműsíti, hogy a szőlészet és borászat hagyományainak megőrzése és továbbéltetése mellett a természeti erőforrások, értékek megőrzése lehet-e Tokaj Hegyalja turizmus fejlesztésének és turisztikai imázsának meghatározó fejlesztési iránya? A komplex fejlesztéseket a meglévő kínálati elemek sokszínűsége és a turisztikai célcsoport kiválasztásának a hiánya nehezíti. Fontos tehát, hogy ne csak a fejlesztésekre fókuszáljon a koncepció, hanem tudatos marketing munkával egy- egy célcsoport komplex igényét elégítsék ki.
A primer kutatásnál, a kvalitatív és kvantitatív módszerek alkalmazásával kapott adatbázisok feldolgozása alapján kerülhet meghatározásra a fejlesztési tervek elemeinek prioritása. A kvalitatív módszer esetében prominencia vizsgálatok készítése a terület turisztikai fejlesztését meghatározó szakemberekkel. A prominencia vizsgálatok alapját, a fejlesztési koncepciók háttér tanulmánya, megtervezettsége, az új technológiai eljárással készült borokra vonatkozó gazdasági és kereskedelmi adatok, és a helyi vállalkozások életképessége, és működésüknek gazdaságossága jelenti.