A társas interakció döntően attól függ, hogy képesek vagyunk-e mások viselkedését megérteni, és meggyőződéseiket képviselni. A mentális állapot tulajdonítás kulcskompetencia a gyermeki tudat formálódásában, vagyis annak felismerése, hogy a másik személy is rendelkezik elmével, tudatállapottal. A naiv elmeolvasás szorosan kapcsolódik egyes kognitív és szociális funkciók változásaihoz, mint az intecionalitás, a nyelvi kompetencia, vagy a proszociális magatartás fejlődéshez.
Ebből a megfontolásból kiindulva értelmezést kap a naiv tudatelmélet neurális összefüggései, mint a végrehajtó- és nyelvi funkciók, illetve az emlékezet komponenseinek szerepe. Kapcsolódva a mentalizációs képességek fejlődési mintázatához külön magyarázatot kap a prepotens válaszok gátlásának funkcionális fejlődése, perspektíva váltás képessége. Elemzésre kerül az atipikus fejlődés (autizmus spektrumzavar, ADHD, SLI) következményei gyermeki elmeolvasás alakulására.