témavezető: Huszák Árpád
helyszín (magyar oldal): Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék helyszín rövidítés: HIT
A kutatási téma leírása:
A modern városok úthálózatainak forgalmát ma már számos eszközzel monitorozzák, mint például hurok detektorok, forgalomfigyelő kamerák vagy akár V2X alapú megoldások. A valósidejű forgalmi információ és a jövőbeli események előrejelzései hatékonyan felhasználhatók a közlekedési lámpák szabályozására, oly módon, hogy azok minél kisebb várakozási sorokat okozzanak a kereszteződésekben, növeljék a csomópont áteresztőképességét és ezáltal csökkentség a dugók mértékét a városban. A gépi tanuláson alapuló forgalom optimalizálás célja, hogy a rendszer felismerje a forgalom különböző állapotait és a hatékonyan avatkozzon be a forgalom irányításába. A megerősítéses tanulást azonban nem csak a közlekedési lámpák irányítására használhatjuk, hanem akár a járművek önvezető funkciójának megvalósítására vagy a forgalmi szabályok dinamikus megváltoztatására is.
A kutatási terület a legmagasabb, 5. szintű önvezetési módszerekre fókuszál, amelyek már teljesen autonóm vezetést tesznek lehetővé, emberi felügyelet nélkül. A téma fő célkitűzése, hogy különböző szenzorokból érkező adatfolyamot gépi tanulás alapú forgalom- és járművezérlésre használjuk fel és új, kooperatív önvezető módszereket dolgozunk ki, mint pl.:
- kooperatív autonóm járművek irányítása közlekedési lámpák nélküli városi környezetben multi-ágens megerősítéses tanulás segítségével
- megerősítéses tanulás alapú közúti infrastruktúra-szabályozási módszerek
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 2