témavezető: Hózer Zoltán
helyszín (magyar oldal): MTA EK AKI helyszín rövidítés: MTA
A kutatási téma leírása:
Régóta ismert, hogy a fémekben elnyelt hidrogén a fém elridegedéséhez vezethet, ami a szerkezeti anyagok törését okozhatja. Az atomerőműben normál üzemelés és üzemzavarok során a cirkónium burkolat jelentős mennyiségű hidrogént vehet fel, ami megváltoztatja az ötvözet mechanikai tulajdonságait. A cirkónium komponensek hidrogénfelvétele jelentős szerepet játszott abban, hogy a 2003. évi paksi üzemzavar során az üzemanyag kazetták súlyos sérülést szenvedtek.
A jelenség megismerésére magas hőmérsékletű kísérleteket kell végezni, a mintadarabokat fel kell tölteni hidrogénnel és utána értékelni kell a létrejövő változásokat. A hidrogénnel történő feltöltéshez és a fém hidrogéntartalmának mérésére új módszereket kell kidolgozni. Mechanikai tesztek eredményeinek feldolgozásával meg kell határozni, hogy hogyan változnak a szilárdsági jellemzők a hidrogéntartalom függvényében, különös tekintettel a képlékeny-rideg átmenetre. Meg kell vizsgálni, hogy a hidrogén jelenléte az ötvözetben befolyásolja-e a cirkónium ötvözetek oxidációs kinetikáját és hogy a magas hőmérsékletű oxidáció hatására milyen hidrogéneloszlás alakulhatott ki a kazetták szerkezeti elemeiben a paksi üzemzavar idején. A kísérletekhez orosz gyártmányú, nióbium tartalmú, E110 és E110G jelű cirkónium ötvözeteket kell felhasználni.