témavezető: Fazekas Gábor
helyszín (magyar oldal): Debreceni Egyetem Informatikai Kar helyszín rövidítés: DE IK
A kutatási téma leírása:
Az ISO9000 szabványoknak az 1980-as évek végén történt bevezetése egyfajta forradalmat váltott ki a minőségbiztosítás területén. Széles körben lehetséges alkalmazhatóságuk miatt mára majdnem fél millió szervezet adaptálta ezeket a szabványokat. A regisztrált felhasználók között azonban viszonylag kevés oktatási intézményt és még kevesebb középiskolát találunk. Ennek oka részben az „oktatás termékének”, azaz a végzett hallgatóknak és tanulóknak „komplexitása és bonyolultsága”. Másrészt az is a probléma forrása lehet, hogy hiányoznak és szegényesek azok, az oktatás teljesítményének kvantitatív mérésére ténylegesen használt eszközök, amelyek az effektív visszacsatolási módszerek kidolgozását megkönnyítenék.
A kutatásokban S. Karapetrovic-nak a statisztikai minőségirányítás (SQC) elvére alapozott ötletét felhasználva, az SQC-nak a (nyelv)oktatásban lehetséges alkalmazásáról vizsgáljuk. De úgy gondoljuk, ez az ötlet más tárgyak oktatásánál is felhasználható. Az ötlet megvalósításában alapvető szerepet játszik a számítógépes támogatás.
Irodalom:
[1] Karapetrovic, Stanislav, Rajamani, Divakar, An approach to the application of statistical quality control techniques in engineering courses, Int. Journal of Engineering, July 1998.
[2] Grygoryev, Konstantin, Karapetrovic, Stanislav, An integrated system for education performance measurement, modeling and management at the classroom level, The TQM Magazine, Vol.17 No2, 2005. pp. 121-136.
[3] U-D. Ehlers, J.M. Pawlowski, (eds.), Handbook on Quality and Standardization in E-Learning, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg, 2006.
[4] Fazekas G., Ispány M, Juhász I, Kis B., Elekronikus oktatási környezetek minőségbiztosíıtási modelljei, Informatika a felsőoktatásban, Aug. 27-29. 2008, Deb recen, proceedings, Debrecen, 2008.
[5] Anna K. Fazekas, Gabor Fazekas, Magda Varteresz, An SQC based model for the quality improvement of computer aided teaching, Abstracts MaCS’12, Zoltan Csörnyei (ed.) , ELTE, Budapest, 9.2.2012, p.37.
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): angol felvehető hallgatók száma: 1