témavezető: Fischer Ferenc
helyszín (magyar oldal): PTE BTK Rókus u. 2. M ép. helyszín rövidítés: Ró
A kutatási téma leírása:
Németország, ámbár elveszítette az I. világháborút, de a világ legfejlettebb léghajó- és repülőgépgyártási kapacitásával rendelkezett. A versailles-i szerződés tiltó rendelkezései a német repülésüggyel kapcsolatban csak rövid ideig hátráltatták a német polgári repülést: az 1926-is párizsi légi egyezmény lényegében a versailles-i szerződés első lényeges revízióját jelentette. A részben álcázottan folyó német légi aktivitás német-szovjet relációja tekinthető többé-kevésbé hitelesen feltártnak, azonban a német repülőgépgyárak (pl.: Junkers, Dornier), illetve a Luft Hansa globális légi dimenzióban (Dél-Amerikában, Kis-Ázsiában, Kínában) történt – részben a német kezdeményezésre alapított vegyes vállalatok révén jól álcázott – tevékenysége nem tekinthető a nemzetközi szakirodalomban sem igazán feltártnak. A Luft Hansa úgynevezett „Süd-Atlantik” projektje, mely a Berlin-Sevilla-Kanári-szigetek-Rio-Buenos Aires közvetlen légipostai – nonstop, öt napig tartó, 1934-ben menetrendszerűvé váló – járatot jelentette és egyidejűleg egy igen heves rivalizálásban zajlott az Air France hasonló törekvéseivel, jól kutatható nemcsak a német primer források és légi geopolitikai irodalom alapján, hanem mind a francia, mind az angol, mind a spanyol levéltári secunder források alapján is.