Thesis supervisor: Tamás Martos
Location of studies (in Hungarian): SE EKK, Mentálhigiéné Intézet Abbreviation of location of studies: SE
Description of the research topic:
A lelki egészséggel és boldogsággal foglalkozó újabb kutatásokban nagy hangsúlyt helyznek a pozitív lelki egészség definiálására és összetevőinek azonosítására. Az egyik legáltalánosabban elfogadott felosztás szerint a pozitív lelki egészséget egyrészt az elégedettséghez és a pozitív érzések gyakori átéléshez kapcsolják (szubjektív, hedonikus jóllét), másrészt az értelmes, bevonódáson, aktív önkifejezésen alapuló élethez társítják (eudaimonikus jóllét).
Számos kutatás igazolta, hogy a pozitív lelki egészség elérésének és megtartásának fontos tényezői a személy különféle céljai, a célokhoz kapcsolódó értékelések, érzelmi, kognitív és társas folyamatok. A személyiség ugyanis olyan önszabályozó rendszer, melynek az egyik fontos alrendszere a célok felállítása és megvalósítása. A célok jelentőségét a pozitív lelki egészség szempontjából három szinten lehet leírni: 1) az emberi személyiség és magatartás szintjén befolyásolják a szubjektív élmény szerveződését, részt vesznek a magatartás irányításában, sikeres, autonóm módon szabályozott megvalósításuk pedig hozzájárul a az értelmes 2) fontos elemei a társas kapcsolatok működésének (közös célok), valamint 3) kölcsönhatásban állnak a társadalom és kultúra működésével is. Ezeken a területeken több olyan kutatási részterület, kérdés is megfogalmazható, melyeket a korábbi kutatások nem tisztáztak, és melyeket a doktori programba bekapcsolódó PhD hallgatók kidolgozhatnak, elmélyíthetnek.
1. (az emberi személyiség és magatartás szintjén): a személyes célok és életcélok szerepe a krízisállapotokkal való megküzdésben és a poszttraumás növekedésben, különös tekintettel a célok spirituális tartalmára és motivációjára; a célok módosításának lehetőségei és hatásai a segítő kapcsolatokban, ezek kapcsolata a pozitív lelki egészséggel
2. (társas kapcsolatok szintjén) a személyes célok és életcélok szerepe a párkapcsolatokban és a családban – a társas támogatás és gátlások rendszerei, ezek kapcsolata a pozitív lelki egészséggel;
3. (a társadalom és kultúra szintjén) a személyes célokat és életcélokat befolyásoló kulturális hatások azonosítása, azoknak a közösségi és társadalmi folyamatoknak a vizsgálata, melyek hozzájárulnak az egyéni célok kialakításához és ilyen módon befolyásolják a pozitív lelki egészség elérésének lehetőségeit is.