Thesis supervisor: Péter Kiss
Location of studies (in Hungarian): MATE Gödöllő Abbreviation of location of studies: MATE
Description of the research topic:
A terep tulajdonságainak ismerete járműdinamikai és mezőgazdasági szempontból is fontos. A terep geometriai jellemzői (topográfia) mellett fontos tényező a talaj típusa, mechanikai tulajdonságai, nedvességtartalma. Az autonóm járművek irányítása szempontjából a tulajdonságok meghatározása két módszerrel lehetséges. A rendelkezésre álló térinformatikai rendszerek (GIS) adatai mellett a jármű vagy járműrendszer saját érzékelői segítségével lehetséges a környezet valós idejű felmérése. A GIS-szel ellentétben a jármű érzékelői által felvett adatok az aktuális időpontra vonatkoznak, azonban sok jellemző (pl. a talaj típusa, tömörsége) így egyáltalán nem, vagy csak közvetve, alacsony pontossággal határozható meg. Ezen felül a jármű környezetének felmérését akadályozza az érzékelők korlátozott hatótávolsága. Emiatt egy korszerű járműirányítási rendszer esetén célszerű a jármű saját érzékelői által felvett valós idejű adatok, valamint a GIS rendszerekben elérhető korábbi időben felvett, azonban részletesebb és nagyobb földrajzi területre vonatkozó adatok együttes alkalmazása.
A kutatás célja egy olyan rendszer elkészítése, ami együttesen tartalmazza a kiválasztott terület valós időben (járműre vagy drónra szerelt érzékelőkkel) felvett adatait és a meglévő GIS rendszerekből elérhető jellemzőket, valamint statisztikai módszerek alapján ezen adatok pontosságát, szórását is.