Thesis topic proposal
 
Tibor Sipos
A városi és elővárosi járművek energiafelhasználásának modellezése

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
transportation and vehicle engineering
Kálmán Kandó Doctoral School of Transportation and Vehicle Engineering

Thesis supervisor: Tibor Sipos
Location of studies (in Hungarian): Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék
Abbreviation of location of studies: KTKG


Description of the research topic:

Az Európai Unió valamint a magyar közlekedéspolitika célja is a közúti járművek emissziócsökkentése. A
kibocsátáscsökkentés célja kettős, egyrészt gazdasági, hatékonysági kérdés másrészt egészségügyi és élhetőségi kérdés
is,– mely adott esetben szintén forintosítható. A közúti járművek megoszlását tekintve városi forgalomban
túlnyomórészt magán használatú személygépjárművek vesznek részt, de megjelennek a közszolgáltatást, ill.
közfeladatot ellátó járművek is. Az előbb említett célokkal összhangban a gyártók és a döntéshozók eltérő innovatív
hajtáslánc kialakításkat preferálnak, melyek mindennapi használhatósága és tényleges tágabb értelemben vett
emissziócsökkentési eredményei megosztóak, az eredmények és a tapasztalatok heterogének. A kutatás célja a
hajtásrendszer és a felhasználási terület összhangjának vizsgálata, az összefüggések feltárása, figyelembe véve a
felhasználói igényeket és a gazdaságossági szempontokat is.
Irodalomkutatás, a korábbi eredmények feldolgozása – 1 év.
A Városi és elővárosi közlekedésben meghatározó járművekre megállapítható általános felhasználást jellemző
sebesség és terhelési profil, ideértve a személy és tehergépjárműveket is – 1 év.
A kidolgozott profilok járműparaméterek és hajtáslánc adatok alapján hajtáslánc illesztés és modellalkotás, valamint
verifikációs és validációs vizsgálatok mellett a gyakorlati alkalmazhatóság vizsgálata – 1 év.
A kutatás eredményeként a gyakorlatban is jól alkalmazható, korszerű, felhasználási terület alapján a
gazdaságosságot és az emissziócsökkentést elősegítő döntés előkészítő modellek kerülnek kialakításra. A kutatás művelése a tanszék részéről nem igényel többlet berendezést.

Required language skills: angol vagy német középfok
Recommended language skills (in Hungarian): műszaki angol felsőfok
Further requirements: 
egyetemi szintű matematikai és járműgépészeti alapismeretek

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2024-12-27