Thesis supervisor: Péter Béda
Location of studies (in Hungarian): Járműelemek és Jármű-szerkezetanalízis Tanszék Abbreviation of location of studies: JSZT
Description of the research topic:
a) Előzmények:
b) A kutatás célja:
Egymást követő járművek esetén a járműoszlop valamely elemének lassulása vagy felgyorsítása hullámszerűen végigterjed. A hatás terjedése a vezetők reakciójának modellezésétől függően okozhatja a járműveknek a közlekedési dugókra jellemző összetorlódását, amely bizonyos esetekben maga is terjed. Az ilyen jelenségek egy speciális nemlineáris hullámjelenség, a szoliton kvalitatív tulajdonságait mutatják. A kutatás célja a jelenség mélyebb megértése a esetleges forgalomszervezési megoldások érdekében.
c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. Irodalomkutatás, előtanulmányok a speciális területen (12 hónap)
A közlekedésmérnöki tanulmányokban nem szereplő alkalmazott matematikai és nemlineáris dinamikai ismeretek elsajátítására vonatkozó irodalom feltérképezésére van szükség.
2. Egy általánosan használt modell hullámdinamikai vizsgálata, a modell és a vizsgálati módszer alkalmazása és fejlesztése (12 hónap)
3. A modell numerikus analízise, az eredmények értékelése, hasznosítása (12 hónap)
d) A szükséges berendezések:
számítógép, szoftver
e) Várható tudományos eredmények:
Olyan vezetői, illetve forgalomirányítási stratégiák kidolgozása, amellyel a szoliton jellegű torlódás veszélye lecsökkenthető. Publikációk: egy-két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban, két-három konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
1. S. Nettel: Wave Physics, Springer, New York,1997.
2. S. Wiggins: Introduction to Applied Nonlinear Dynamical Systems and Chaos, Springer, New York, 2010.
Required language skills: angol Further requirements: alapos matematikai és numerikus ismeretek