Thesis supervisor: Valéria Csépe
Location of studies (in Hungarian): BME Kognitív Tudományi Tanszék Abbreviation of location of studies: BME
Description of the research topic:
A nyelv olyan alrendszerek hálózataként is meghatározható, amelyek feladata tetszőleges jele és szabályvezérelt szerkezeteinek összehangolt működése során történő feldolgozása. A receptív és expresszív funkciók egyaránt szolgálják az írást, olvasást, a nyelv hallási feldolgozását és a beszédet. Vizsgálataink középpontjában a beszélt és írott nyelv tipikus és atipikus (elsősorban a koraszülöttséggel összefüggő zavarok tekintetében) fejlődést jellemző észlelési és szabály-alapú feldolgozás viselkedéses és elektrofiziológiai módszerekkel végzett kutatása áll.
Typical and atypical language development (Valéria Csépe)
Language can be defined as a network of subsystems responsible for processing arbitrary signals and rule-governed structures in concerted action serving both receptively and expressively through reading, listening, writing, and speaking. Our studies focus on the typical and atypical (related to deviations in children born preterm) development of perceptual and rule-based processes of spoken and written language and apply behavioral and electrophysiological methods.
Clowry G.J. (2014) Seeking clues in brain development to explain the extraordinary evolution of language in humans. Language Sciences, 46, 220–231.
Grube M., Cooper F.E., Kumar S., Kelly T., Griffiths T.D. (2014) Exploring the role of auditory analysis in atypical compared to typical language development. Hearing Research, 308 (2014) 129-140.
Soo Hyun Kwon, Scheinost D., Lacadie C., Sze G., Schneider K.C., Feng Dai, Constable R.T., Ment, L.R. (2015) Adaptive mechanisms of developing brain: Cerebral lateralization in the prematurely-born. NeuroImage, 108, 144–150.
Recommended language skills (in Hungarian): angol Number of students who can be accepted: 1